Derfor deler Visma sine data i Datakatalogen

Derfor deler Visma sine data i Datakatalogen

Visma Property Solutions selger data og dataprodukter til bank- og finansvirksomheter. Datakatalogen ble den ideelle plattformen for å nå ut til flere kunder.

– Om noen andre enn Tietoevry lanserte Datakatalogen og Markedsplassen, ville jeg vært skeptisk.

Det sier Rune Zakariassen. Han har ansvar for forretningsutvikling i Visma Property Solutions, og er en av de første partnerne i nysatsningen til Tietoevry Data Services.

Visma Property Solutions tilbyr sine kunder tilgang til en rekke datasett og dataanalyser knyttet til næringseiendommer gjennom analyse- og innsiktsverktøyet Create Insight. Løsningen inkluderer ledige arealer, transaksjoner og leiepriser per kvadratmeter.

– Disse dataene har stor verdi for banker og andre finansinstitusjoner som gir lån til næringseiendomsprosjekter. De gir et faktabasert beslutningsgrunnlag som reduserer risikoen for økonomiske tap, forklarer Zakariassen.

Han mener Datakatalogen til Tietoevry er den ideelle plattformen for å promotere disse dataene til potensielle kunder.

Hvorfor bruker ikke flere data?

Visma Property Solutions har allerede flere av de største norske bankene på kundelisten. Ved å gjøre dataene sine tilgjengelige gjennom Tietoevrys Datakatalog, håper Zakariassen at også mindre aktører innen bank og finans oppdager potensialet i deres datasett og dataprodukter.

– Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor ikke enda flere bruker disse dataene som nå er tilgjengelige, sier han.

Mange bedrifter sliter med å forstå hvilke data de kan stole på, og denne usikkerheten hindrer dem fra å nyttiggjøre seg av data og dataprodukter, mener Zakariassen.

– Benytter du deg av data med lav kvalitet, kan de negative konsekvensene bli store. Den risikoen elimineres når du henter data fra Tietoevrys Datakatalog. Det vil nok gi mange bedre nattesøvn, spår han.

Hva er Datakatalogen?

I Datakatalogen kan alle partnere dele data fra sine systemer eller kataloger. Du velger selv hvor mye, og hvilke, data du deler.

Datakatalogen er bygget på en metadata-modell som gir kontekst og forståelse for hva dataene forteller, inkludert kilde, data lineage, eierskap og struktur. Da ser du raskt potensialet, samtidig som du kan være trygg på at alle lovverk og regler for etterlevelse er ivaretatt.

Les med om Datakatalogen.

Selvbetjent kjøp og salg av data

På spørsmål om hvorfor Visma Property Solutions ønsker å publisere sine data i Datakatalogen, er Zakariassen tydelig:

– Det vil synliggjøre mulighetene våre data og dataprodukter tilbyr bank- og finansvirksomheter som kanskje ikke ellers ville hørt om oss.

Ved å gjøre sine data tilgjengelige i Datakatalogen, får Visma Property Solutions tilgang til nye potensielle kunder på en helt ny måte. Som en del av Tietoevrys Datakatalog blir det også lettere å overbevise om kvaliteten og sikkerheten ved å bruke dem.

_MGL9002-2.jpg

VIL HA FLERE KUNDER: Rune Zakariassen i Visma Property Solutions publiserer data i Datakatalogen til Tietoevry for å vise potensielle kunder hva de kan tilby.

I første omgang vil Visma Property Solutions legge ut metadata om sine data i Datakatalogen. På sikt planlegger de at kundene skal kunne eksportere datasett og analyser direkte via en frontend-løsning på Markedsplassen.

– Da kan kundene hente ut akkurat de dataene de trenger selv, noe som sparer oss for mye manuelt arbeid med å tilrettelegge og sende spesifikke data til hver enkelt kunde.

Markedsplassen gjør det enklere å dele, kjøpe og utvikle datasett og dataprodukter.

Les mer om Markedsplassen.

Gyllen anledning til å rydde opp

Zakariassen ser flere fordeler med å dele data i Datakatalogen. I tillegg til å være et utstillingsvindu for potensielle kunder, får Visma Property Solutions automatisk bedre kontroll og struktur på sine data.

– Når vi nå straks skal invitere andre til å se hva vi har, må vi ha alt på stell. Det blir en god anledning til å rydde opp i utdaterte rutiner og systemer, sier han.

– Jeg håper så mange som mulige velger å dele sine data i Datakatalogen slik at vi kan skape et fullverdig økosystem for data. Dette vil bidra til at flere bruker data til å ta gode beslutninger, og vi som dataeiere er viktige brikker for å få det til å fungere.

Næringseiendom er et relativt nytt satsningsområde for Visma, og Zakariassen gleder seg til å se hva Datakatalogen og Markedsplassen kan gjøre på sikt for å hjelpe dem å vokse.

– Mulighetene er uendelige!

Vil du vite mer om mulighetene i Datakatalogen eller Markedsplassen?

Kontakt oss for en uforpliktende prat eller demo.

Kontakt oss i dag for en gratis demo, Ole Petter Paulsrud, Product Manager Infotorg.

Kontakt oss

Kom i gang med Datakatalogen & Markedsplassen

Vi vil gjerne vise deg mulighetene med Datakatalogen og Markedsplassen. Kontakt oss for mer informasjon eller en demo allerede i dag.

Les mer