
Endring i bestilling av bekreftede utskrifter fra Kartverket
Kartverket legger om sine leveranser av bekreftede utskrifter, slik som pantebokkopi, fra brevpost til elektroniske PDF-dokumenter. Dette medfører endringer i hvordan man bestiller og mottar dokumentene fra Infotorg.
Selve bestillingen gjøres på samme måte som før i Eiendomsregisteret, enten ved å bestille dokumentet direkte ved hjelp av dokumentnummeret, eller ved f.eks å klikke “Bestill pantebokkopi” ved søk på hjemmel. Prisen er den samme som tidligere.
En nyhet er at bestillingen nå krever et referansenummer. Dette referansenummeret bruker man for å sjekke status og hente dokumentet kostnadsfritt tilbake. Det kan være lurt å notere seg dokument- og referansenummeret til senere, men dette kan man også finne igjen under “Oversikt kjøp”. Les hvordan lenger ned i artikkelen.
Etter bestilling vil man se skjermbildet under. Kartverket melder at behandlingstiden for utskrifter er satt til en virkedag, men ofte raskere enn det, så i de fleste tilfeller er ikke dokumentet klart umiddelbart etter bestilling.
Du kan sjekke om dokumentet er produsert ved å oppdatere status. Det gjør du ved å klikke “Vis PDF”:
Dersom dokumentet ikke er klart, vil du se Kartverkets status på leveransen på linjen over:
Når dokumentet er produsert og levert av Kartverket, vil du ikke lenger se en statuslinje og du kan enten åpne dokumentet ved å klikke “Vis PDF”, eller laste det ned til din datamaskin med lenken “Last ned PDF”.
Hvis du blir logget ut mens du venter på utskriften:
Du kan hente status på dokumentet når som helst, ved å gjøre en “ny” bestilling av dokumentet. Det enkleste er å gjøre et søk på dokumentnummeret i Eiendomsregisteret. Så lenge du bruker samme referansenummer og dokumentnummer, betaler du ingenting for dokumentet dersom bestillingen skjer innen tre måneder etter første gangs bestilling.
Tips: Dokumentnummer og referansenummer kan du finne igjen under “Oversikt kjøp”, øverst til høyre på skjermen når du er inne i Eiendomsregisteret:
Vi er klar over at denne bestillingsprosessen for øyeblikket ikke er optimal, og vi beklager ulempene dette medfører. Vi jobber med å utvikle en forenklet prosess for å gjenhente bestilte dokumenter og håper å ha den på plass så snart som mulig.
Har du spørsmål eller kommentarer?